close
تبلیغات در اینترنت
اما و اگر های حذف کنکور 98

گروه آموزشی راه دانشگاه

کنکور ، مشاوره و برنامه ریزی ، کنکور 98 ،سنجش و آموزش

عنوان بنر

آگهی

عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس

مطالب پیشنهادی

مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی ( ویژه آزمون سراسری 1398 )

http://s8.picofile.com/file/8344253368/%D8%B1%D8%A7%D9%87_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87.gif

حذف کنکور با اما و اگر های بسیار

  • 13:41
  • 91 بازدید


Image result for ‫کنکور ۹۸‬‎

 

ایرنا- حذف کنکور به عنوان یکی از دغدغه ها و نگرانی های خانواده ها، با تغییراتی که اخیرا در نحوه اجرای آن پیش آمده است، به نظر می رسد نه تنها نتوانسته از میزان اضطراب ها بکاهد بلکه به منبعی از ابهامات و تنش های روانی والدین و دانش آموزان تبدیل شده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، خبر حذف کنکور دو هفته پیش با پیام توئیتری سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش پر سر و صدا شد. وی این توئیت را در صفحه شخصی اش با هشتک خداحافظ کنکور منتشر کرد و در این توئیت اعلام کرد کنکور برای 85 درصد از رشته های دانشگاهی حذف شده است.
وزیر آموزش و پرورش در این توئیت نوشته بود «امروز چهارشنبه ساعت 6:30 صبح جلسه تعیین تکلیف نهایی کنکور سال آینده برگزار شد. ورود به 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب های طاقت فرسا ندارد و صرفا سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم. خداحافظ کنکور!».
اگرچه این پیام توییتری نوعی خداحافظی گرم با غول کنکور محسوب می شد اما داستان های بسیار و اما و اگر های بسیاری در خصوص جزییات این خبر وجود داشت که به نظر می رسد تداخلات و تناقضاتی با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال آیا باید معدل سه سال آخر و یا تنها معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم و یا پایه یازدهم و دوازدهم محاسبه شود . این ابهامات و کشمکش ها بین مسوولین در مورد خبر حذف کنکور و جزییات آن همچنان وجود دارد.
در هر حال پر واضح است که داستان حذف کنکور که از سال 92 مطرح شد، امسال یعنی برای کنکور 98 اجرا شود. کنکور که تا قبل از این از جمله دغدغه های خانواده ها به شمار می رود و به عنوان یکی از منابع استرس زا برای آنها بود هم اینک نیز تاثیر خود را حفظ کرده است. نه تنها به دلیل وجود ابهامات در خصوص معدل بلکه حتی در مورد رقابت شدیدی که بین رشته های خاص وجود دارد، این استرس افزایش پیدا کرده است. چه بسا عده ای از متخصصان بازگشت به شیوه قدیم اجرای کنکور را در شرایط فعلی بهتر و موثر تر از شیوه جدید آن می دانند.
با این وجود همانطور که هر امری دارای کارکردهای مثبت و منفی است باید گفت غول کنکور نیز عاری از این امر نبوده و دارای آثار و تبعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و به این نتیجه رسید که کدامیک از جوانب آن ( مثبت یا منفی) بر دیگری غلبه می کند و تنها با در نظر گرفتن این جوانب است که می توان تصمیم بهتر و موثر را گرفت.

** کاهش اضطراب و استرس ناشی از کنکور
میمنت عابدینی عضو هیات علمی رشته علوم تربیتی دانشگاه مازندران در خصوص حذف کنکور و تاثیرش بر وضعیت روانی و خصوصا میزان استرس دانش آموزان به پژوهشگر ایرنا گفت: کنکور در ایران برای هر دانش آموزی معنا و مفهوم خاص خود را دارد. در گذشته ای نه چندان دور غول عظیمی در نظر گرفته می شد اما امروزه شاید همچون گذشته این گونه تعبیر نشود. بالاخره دانش آموزان برای ورود به آموزش عالی باید این پل را پشت سر بگذارند و هر کسی که موفق تر عمل کند از این پل رد می شود و در غیر این صورت برچسب پشت کنکوری به آن دانش آموز زده می شود.
وی افزود: برای بسیاری از دانش آموزان زندگی به دو نیمه قبل از کنکور و بعد از کنکور تقسیم می شود. اینگونه دانش آموزان از دوره ابتدایی خود را برای کنکور آماده می کنند و در کلاس های مختلفی حضور دارند. در واقع هدفمند برای حضور در کنکور از همان دوره ابتدایی آموزش می بینند. می شود نقاط قوت و ضعیفی برای حذف پدیده کنکور ارائه کرد که یکی از نقاط قوتی که برای آن وجود دارد، حذف استرسی است که به کنکور بر می گردد.
در همین حال بسیاری معتقد بر آن هستند که برگزاری کنکور به شیوه تستی معیار مناسبی برای ارزیابی دانش یک فرد و تعیین سرنوشت آن نیست. از این رو انتقاداتی به روش تستی کنکور وارد کردند که از جمله آنها این بود که موجب اضطراب و فشار روانی زیادی به داوطلبان می‌شود. همچنین برخی اعتقاد داشتند که سنجش سطح علمی یک فرد در طول زمان و نه در چند ساعت امکان پذیر است.

**حذف موسسات کنکور
از دیگر نقاط قوت این طرح را می توان در حذف موسسات کنکور دانست. از اوایل دهه 1370 بود که سر و کله ناشران کتاب های مرسوم به کمک آموزشی در جریان ماراتن کنکور پیدا شد. کتاب هایی که قرار بود کمک حال دانش آموزان متقاضی ورود به دنشگاه ها باشند به اصل ماجرا تبدیل شدند. تبلیغات ناشران کتاب های کمک آموزشی تمام رسانه ها اعم از تلویزیون و تبلیغات محیطی شهر ها را پر کرد. ناشران وعده می دادند که با هزینه های مشخصی با استفاده از کتاب ها، سی دی ها، دی وی دی ها و کنکورهای آزمایشی، قبولی متقاضیان را تضمین می کنند. گسترش موسسات کنکور و ناشران کتاب های کمک درسی، مقوله آموزش عالی را به یک بازار سود آور برای یک گروه خاص تبدیل کرد.
از «قلم چی» گرفته تا « گاج» و « مدرسان شریف» و چندین و چند ناشر دیگر بازار کنکور را در اختیار گرفته اند. این موسسات در شرایط بد اقتصادی و تعطیلی بسیاری از ناشران همچنان جایگاه مناسب و در خوری داشتند بطوریکه این امر ضمن درآمدزایی برای موسسات کنکور که از آن بسیار به عنوان مافیای کنکور یاد می شد سبب گردید دانش آموزانی که از سرمایه مادی برخوردار هستند با دسترسی به کلاس‌های آموزشی گران بتوانند به راحتی از سد کنکور تستی عبور کنند و در رشته های خوبی قبول شوند. خود این امر به نحوی عدالت آموزشی را زیر سوال می برد. چون معمولا فرزندان اقشار ثروتمند که توانایی بر خورداری از این امکانات را داشتند به مراتب قادر بودند به وضعیت بهتری در کنکور و در امتحانات دست یابند. این امر به نحوی اعتراض اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را به همراه داشت که به دلیل عدم توانایی مالی فرزندانشان قادر به بهره مندی از این امکانات نبودند.

** افزایش اضطراب و استرس ناشی از حذف کنکور
از جمله نقاط ضعف حذف کنکور سراسری افزایش اضطراب ها و استرس هایی است که دانش آموزان سال آخر با آن مواجه هستند. 
عابدینی در این خصوص گفت: اگرچه هدف از حذف کنکور این بود که استرس و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته شود و آنها بتوانند به راحتی تحصیل کنند و رشته مورد نظرشان را در دانشگاه انتخاب کنند اما اینکه سوابق تحصیلی هم صرفا در یک سال خلاصه شود نیز فشار روانی بیشتری به دانش آموزان وارد می کند. تا چند سال بعد از حذف کنکور استرس های دیگری جایگزین استرس قبلی می شود و پیش بینی می شود که بطور میانگین اگر در گذشته استرس به یک سال یا دو سال قبل از کنکور بر می گشت اکنون به سال های بیشتری کشیده شود. چون برای ورود به دانشگاه معدل و میانگین شرط است.

** نمره فروشی در مدارس
از جمله انتقاداتی که بر طرح حذف کنکور وارد است، رواج نمره فروشی در مدارس است. با اعلام تغییرات کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، مخالفان به رعایت عدالت آموزشی در این شیوه مشکوک بودند. آن‌ها اعتقاد دارند که پذیرش براساس سوابق تحصیلی یا تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون باعث نمره فروشی خواهد شد. کماکان هم در سال‌های گذشته شاهد بودیم که در برخی مدارس غیر دولتی دانش آموزن ضمن برخوردای از امکانات آموزشی بیشتر به راحتی هم می‌توانستند نمره‌های بالا کسب کنند.
همچنین یکی از اتفاقاتی که شاهد آن بوده ایم فروش سوالات امتحان نهایی در بعضی از سال‌ها بوده است. این مسائل در رسانه‌ها هم بازتاب گسترده‌ای داشته است.ممکن است جذب داوطلبان براساس سوابق تحصیلی و یا تاثیر قطعی آن در آزمون صرفا باعث انتقال بازار کنکور از بیرون مدارس به داخل مدارس و ترویج بساط نمره فروشی شود.
اگرچه مسوولین مدعی هستند ساز و کاری اندیشیده اند که مبتنی بر این است که نمراتی که امتحان آن بصورت نهایی برگزار می شود ملاک عمل است نه امتحاناتی که داخل مدارس برگزار می شود. انها معتقد هستند هیچ راهی برای بی عدالتی یا نمره دادن بی مورد پیش نیاید. امتحانات نهایی ضوابطی دارد که مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش هر سال بنا بر آن برگزار می کند. دانش آموز در حوزه امتحان می دهد و بر اساس ضوابط تعریف شده، برگه تصحیح، بازبینی و اعلام نتیجه می شود و به هیچ وجه در اختیار معلم مربوطه نیست و زمینه نمره فروشی هم فراهم نخواهد شد. 

** نکته آخر:
عابدینی در نهایت اظهار داشت: بنده کنکور را به عنوان یک روش که در یک روز و در یک بعد زمانی بخواهد دانش آموزان را مورد سنجش قرار بدهد و حالا اینکه سوالات استاندارد باشد یا نباشد اصلا موافق نیستم اما در حال حاضر بهترین فیلتری که با توجه به بافت و شرایط جامعه ما می توانست وجود داشته باشد همان کنکور است. اگر چه که ما می دانیم استعداد یک بخش اثر گذار برای قبولی در کنکور و یا موفقیت های تحصیلی است اما امکانات و شرایط نیز یک بخش دیگری از این قضیه است. 
با وجود کنکور شرایط و امکانات قبلی شاید کم رنگ تر بوده و استعداد ها و تلاش فرد در کنار آن نقش مهمتری داشته است. اما وقتی شما کنکور را حذف می کنید به نظر می رسد آن دانش آموزی که از لحاظ امکانات و شرایط وضعیت مطلوبتری دارد برای ورود به آموزش عالی هم موفق تر عمل می کند و این وضع برای دانش آموزانی که به لحاظ مالی توانایی فراهم کردن این امکانات و شرایط را ندارند یا در مناطقی زندگی می کنند که به دور از بسیاری از امکانات هستند دیگر نمی توانند موفق باشند. چون آن استعداد ها در جای خودش قرار دارد اما آن شرایط و امکاناتی که کمک می کند معدل دانش آموزان بالاتر برود برای این دسته از افراد فراهم نیست.

مطالب مرتبط:
لایک : 0
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

عنوان باکس

عنوان باکس

گالری تصاویر

طراح قالب:  سایت ستاپ